![]() |
![]() |
![]() |
Teď bych teda měl vyměnit filtr paliva. Ale kde je odvzdušňovací šroub na čerpadle? Ač se to zdá nemožné, je na turbomotoru ještě daleko méně místa, než na atmosféře. Shora na vstřikovací čerpadlo skoro nevidím. NAHORU
Krokem jsem s tím doskákal 15 km na parkovací místo. A co teď s tím? Dodatečně mě obešla hrůza z představy, že by se tohle stalo na dovolené s Avií a s karavanem 200 km od domu.
Známý známého na telefonu soudí, že prý je to cosi vydřeného ve vstřikovacím čerpadle. V internetové diskuzi se dočítám cosi velmi neurčitého o vstřicích. Ještě tak ze všeho nejrozumější rada mi přijde, zkontrolovat nejprve vzduchovou a palivovou soustavu. NAHORU
Při cestě z Božího Daru do Kraslic v Horní Blatné vylétla teplota vody na 120 st. C a Avie začala mohutně syčet. Zůstali jsme trčet zrovna uprostřed obce. Po malé přestávce a ochladnutí vody šel motor nastartovat. Myslel jsem si, že to syčení způsobuje nafta stříkající nějakou netěsností. Ale všechno bylo utažené dost.
Asi kilometr za Horní Blatnou voda opět vařila. Dolil jsem tentokrát 5 litrů a sledoval běžící motor. Z jeho zadní části stříká voda proudem a teče ze spojky na zem. Přesvědčil jsem se, že voda z motoru neteče ani prasklou hadicí, ani z chladiče, ani z výměníku tepla voda - olej. Takže si myslím, že prasklo těsnění pod hlavou. Trčíme v lesích u kóty 938,5 v pátek večer, 200 kilometrů od Prahy. Moje myšlenky nemohou být černější.
V sobotu a v neděli jsem zkoušel infocentra v Horní Blatně a v Nejdku, že bych si jako vyhledal nějaké kontakty na opravny. Ale jsme v České republice, takže infocentra jsou přes víkend zavřená, aby snad nedejbože nemohl otravovat nějaký turista.
V pondělí jsem sehnal nějaké telefonní kontakty a jako první zkusil opravnu v Potůčkách. Pravili, že Avii dělali naposledy před deseti lety, ale že to zvládnou. Ať prý přijedeme. Práce bude za 3 500,- + materiál. Těsnění nemají. Volal jsem tedy do prodejny v Praze, zda mají hlavové těsnění. Ano, a stojí 143,- Kč (zlatá Avie!). Ale je prý potřeba vědět, zda těsnění síly B nebo C a pozná se to až při demontáži. To mě zarazilo - to v tom servisu nevědí?
Ještě jsem tedy zavolal do f. Avia Janda v Karlových Varech. To byl jen prodejce, ale dal mi kontakt na pana Ch. z KV, co prý má dílnu na Avie. Pan Ch. na mě podle hlasu působil sympaticky. Avie zná, těsnění má, a udělá to za 2 000. Bude na nás mít zítra, tj. v úterý, ráno čas. Hurá!
Zpovídal jsem po telefonu pana opraváře, jak je to složitá oprava a jak potom seřídíme rozvody. Pravil, že se při demontáži hlavy s rozvody vůbec nehýbe. Tato informace se mi po krátké úvaze moc nezdála, neboť v mých laických představách je kdesi v hlavě i cosi jako "Over Head Camshaft", který je jakýmsi provázkem spojený s čímsi dole u takové té zprohýbané tyčky, která musí být zabalená v šále, aby nenastydla. Volal jsem tedy znovu, ale pan Ch. pravil, že v hlavě žádný vačkový hřídel není a ať ho neučím znát Avie!
Čekal nás tedy přesun od Horní Blatné na okraj KV. Bál jsem se, jak to půjde, bál jsem se, že nestačíme dolévat vodu a že budeme na každém kilometru půl hodiny čekat, než zchladne motor. Ale proběhlo to nad očekávání dobře. Sjeli jsme z kóty 938,5 do Horní Blatné. V prudkém kopci v HB voda vystoupala na 80 st. C. Za HB opět z kopce 4 km do Perninku. Tedy bez motoru. Průjezd Perníkem - voda 110 st. C, doléváme 3 litry. Z Perníku úžasný sjezd do Hroznětína, 10 km pořád z kopce, a tedy bez motoru. Jedu bez světel, šetřím aku na startování ve Varech ve městě. S tím šetřením proudu jsem si připadal jak skopčácká ponorka schovaná v hlubinách před torpédoborci.
Už to zkrátím.
Ukázalo se, že závada naštěstí není nijak tragická. Teklo těsnění pod "víčkem hlavy" na zadní straně hlavy válců. Takže hlavové těsnění OK, hlava OK. Potřebný díl pan mechanik vymontoval z jednoho z aviáckých motorů, které se mu různě povalují po dílně. Cena za promptně provedenou opravu: 647,- Kč vč. DPH. Tak za šest stovek by se ve značkovém servisu na takového Transita ani nepodívali. Miluji Avii!
V dalších dnech se Avie nehřála ani ve velkých kopcích, navíc přestaly i podezřelé úkapy z motoru.
NAHORU
-- Nojo, tak to bylo v té pumpičce. Hned jak jsem po výměně poprvé zatáhl, cítil jsem, jak nafta kolotá útobami motoru. To je vždycky taková euforie, když člověk správně diagnostikuje závadu! Dnes to jezdí, nechám to tedy odstát do zítřka, a jestli to pojede i zítra odpoledne, odvážím se pozítří ráno vyjet s Avií na dovolenou. NAHORU
Na této stránce popisuji funkci termostartu.
Co s tím? Pořád se mi zdálo, že neslyším blafnout termostart. Tak rozum do hrsti! Jde tam palivo? Ano, jde, odmontoval jsem hadičku z nádržky nafty a zkontroloval její průchodnost. Je tam dost horka pro vznícení nafty? Ano, je, žhavicí svíčka je horká. Tak snad jedině... že by tam chyběl kyslík k hoření nafty... no to snad ale... že by třeba byl filtr vzduchu tak zanesený, že při stojícím motoru je v sání málo vzduchu?? Sundal jsem tedy pryžové koleno na sacím potrubí, zapojil termostart, a hle - ze sacího potrubí se zatřepotal krásný žlutý čadivý plamínek. Avie chytila na dvě otočení.
Tak ať si říká kdo chce co chce, bylo to prostě tím, že v sacím potrubí chyběl kyslík. To je vždycky radosti, když člověk správně diagnostikuje nějakou zapeklitou závadu! Uvažuji nad tím, že bych tam udělal nějakou otvírací záklopku do sacího potrubí, takže při startování by do motoru šel rovnou venkovní vzduch mimo čistič paliva. NAHORU
Na netu mi poradili: "... Co se týče řemenu na alternátor, je třeba uvolnit šponovák co to jde. Potom nasadit řemen zcela na řemenici alternátoru a částečně na řemenici na klikovce. Poté krátce zastartovat nebo pootočit jinak motorem. Řemen by měl zaskočit. Pokud, jako se to většinou stane, nezatočíte obráceně. Na druhý pokus už je to skoro jisté. Někdy se stane, že se řemen překroutí. Je třeba to zkontrolovat a srovnat."
Sice jsem neměl to srdce pomocí startéru škubat s motorem, ale nadzvedl jsem panenkou jedno zadní kolo a přes zařazenou čtyřku jsem otáčením kola pootočil i s motorem, takže řemen zapadl do řemenice. A to celé krát tři. A to je celé. NAHORU