... A21F - termostart

TERMOSTART

Náklaďáky (dieselové), které mi kdy přišly do ruky, měly startování za nízkých teplot řešeno v zásadě dvěma způsoby. Buď měly předvstřik - Praga S5T, Škoda 706, Tatra 148, nebo měly žhavicí svíčky v hlavě válců - Liaz 110, Tatra 815.
  Novější typy Avií mají žhavicí svíčky, po jedné v každé hlavě válců (tedy zpravidla 4). Starší typy Avií nemají ani svíčky, ani předvstřik. Mají termostart.
KONSTRUKCE A FUNKCE TERMOSTARTU
Do tělesa sacího potrubí za vzduchový čistič je zašroubována jedna (žhavicí) svíčka termostartu. Do ní je přiváděna nafta z expanzní nádobky. Ve (žhavicí) svíčce termostartu je údajně jakási kulička uzavírající prostup nafty, kulička je přidržována pružinou v poloze uzavřeno. Dále je ve svíčce žhavicí spirála.
  Nafta do expanzní nádržky je přiváděna z přepadu vstřikovacího čerpadla. Přepadem z expanzní nádržky termostartu se nafta vrací do palivové nádrže. Chytrá kniha: "...a tím se ohřívá nafta v nádrži."
  Při uvedení termostartu v činnost se rozžhaví spirála. Pružina povolí a uvolní uzavírací kuličku na přívodu nafty. Nafta začne kapat na žhavou spirálu a vznítí se v sacím potrubí. Při následném startování je tak do válců nasávána směs vzduchu a hořící nafty.

Avia A21.1F Avia A21.1F Avia A21.1F
Zkouška funkce termostartu. Pryžové koleno sacího potrubí je demontované.

SPRÁVNÝ POSTUP STARTOVÁNÍ
Starší staré Avie měly tlačítko termostartu samostatně na palubní desce. Novější staré Avie mají zapínání termostartu na startovacím klíčku před polohou Start. Činnost termostartu je obvykle signalizována oranžovou kontrolkou.
  Správný postup je tento:
- uvést v činnost termostart,
- nejdéle do 20 sekund se nafta v sacím potrubí vznítí, to je obvykle doprovázeno slyšitelným zvukovým efektem,
- po vznícení nafty v sacím potrubí ihned zahájit startování, termostart přitom ponechat v činnosti,
- po nastartování motoru ukončit činnost termostartu,
- Chytrá kniha říká, že za velkých mrazů se má ponechat termostart zapnutý i po nastartování, nejvíce však 20 sekund.

Z výše napsaného je jasné, že nemá smysl zapínat termostart až při začátku startování nebo dokonce během startování! Nafta se totiž v proudícím vzduchu v sacím potrubí nevznítí.

Vznícení nafty v sacím potrubí bývá doprovázeno slyšitelným bafnutím. Na mojí Avii při otevřeném krytu motoru dokonce slyším i skapávat naftu na (žhavicí) svíčku termostartu. Je to zvuk podobný tomu, když pingpongový míček skáče na stole. Tuk - tuk - tuktuk - tuktuktuk - BUF!

Na žádné Avii, která mi kdy přišla do ruky, se nedržela nafta v expanzní nádržce termostartu. Před použitím termostartu jsem ji vždy musel dolévat.

OSVĚDČILO SE MI
Mám furgona odstaveného na chalupě, jednou za 1/4 roku donesu z domu aku a vůz krátce projedu. Čili to vychází nejméně jednou ročně i v zimě. Osvědčil se mi následující postup při startování. Otevřít poklop motoru, aby byly slyšet zvuky, které termostart vydává. Zapojit termostart. Pokud se během 15 - 20 sekund neozve skapávání nafty a bafnutí, přerušit činnost termostartu a chvíli počkat - to se občas také stane. Znovu zapojit termostart. Při pozorném poslouchání je nejpozději během 20 sekund slyšet bafnutí nafty v sacím potrubí. Poté ihned startovat, a protože je to starý dobrý diesel bez připitomělé elektroniky, tak samozřejmě s plným plynem. Po naskočení motoru uvolnit pedál plynu a opatrně vracet klíček zapalování tak, aby startér přestal točit, ale zůstala svítit oranžová kontrolka termostartu. Po 20 sekundách klíček zcela uvolnit, motor již běží bez problému.
Mám zkušenost, že uvedený postup funguje i na dlouhodbě odstaveném autě při teplotě -8 st. C. Podmínkou jsou samozřejmě řádně dobité akumulátory a doplněná nádobka termostartu zimní naftou, případně odvzdušněné palivové potrubí. Za nižších teplot jsem to dosud nezkoušel, ale nevidím důvod, proč by to nemělo fungovat.

Možná závada č. 1: Při zapojeném termostartu není slyšet bafnutí, (žhavící) svíčka termostartu je studená, rovněž tak sací potrubí v jejím okolí.
--> Nefunguje termostart. Zkontrolovat kabely, vyměnit (žhavicí) svíčku termostartu.

Možná závada č. 2: Při zapojeném termostartu není slyšet bafnutí, (žhavící) svíčka termostartu je horká, rovněž tak sací potrubí v jejím okolí.
--> Chybí nafta v nádobce termostartu. Zkontrolovat hadičku z nádobky do svíčky, dolít naftu do nádobky.

Možná závada č. 3: Při startování za pomoci termostartu motor naskočí, malou chviličku běží, pak je ale slyšet, že startér točí s motorem jakoby naprázdno.
--> Do motoru nejde nafta. Odvzdušnit palivové vedení.

Možná závada č. 4, exkluzivní a záludná: Při zapojeném termostartu není slyšet bafnutí, (žhavící) svíčka termostartu je horká, rovněž tak sací potrubí v jejím okolí.
--> To se mi stalo jednou na podzim. Dobil jsem aku, dolil jsem naftu do nádržky, koupil jsem novou (žhavicí) svíčku termostartu a vyměnil. A pořád nic. Svíčka horká, ale nafta v sacím potrubí ne a ne bafnout. Už jsem z toho byl zoufalý, říkám si To není možné, tam snad nejde vzduch a proto to nehoří. Ha! Odmontoval jsem pryžové koleno od čističe vzduchu do sacího potrubí, zapojil termostart - chvilka napětí - a ozvalo se puk - BUF! - SSSSS, ze sacího potrubí vyskočil krásný čadivý žlutý plamen a motor naskočil.
--> Vysvětluji si to tak, že byl zřejmě zanesený filtr sání takovým způsobem, že při stojícím motoru chyběl v sacím potrubí kyslík, ale při běžícím motoru si motor vlivem podtlaku v sání dokázal vzduch "nacucnout" i přes zanesený filtr.

FUNGUJE TO?
Podle mě jednoznačně ano. Vždy jsem nastartoval. Přeci to auto museli v těch 60. letech frantíci zkonstruovat tak, aby to startovalo i v zimě. Pokud je v pořádku aku, ve voze je zimní nafta, termostart má naftu v nádržce a řidič zná správné použití termostartu, tak nejsou nutné žádné startovací spreje, nahřívání, roztahování, zapalování novin a podobné šílenosti.

A vaše zkušenost?

NAHORU
Když nezobrazí Opera horní menu: www.ivo.cz/mapa-stranek.html