![]() |
![]() |
![]() |
Zkouška funkce termostartu. Pryžové koleno sacího potrubí je demontované. |
Z výše napsaného je jasné, že nemá smysl zapínat termostart až při začátku startování nebo dokonce během startování! Nafta se totiž v proudícím vzduchu v sacím potrubí nevznítí.
Vznícení nafty v sacím potrubí bývá doprovázeno slyšitelným bafnutím. Na mojí Avii při otevřeném krytu motoru dokonce slyším i skapávat naftu na (žhavicí) svíčku termostartu. Je to zvuk podobný tomu, když pingpongový míček skáče na stole. Tuk - tuk - tuktuk - tuktuktuk - BUF!
Na žádné Avii, která mi kdy přišla do ruky, se nedržela nafta v expanzní nádržce termostartu. Před použitím termostartu jsem ji vždy musel dolévat.
Možná závada č. 1: Při zapojeném termostartu není slyšet bafnutí, (žhavící) svíčka termostartu je studená, rovněž tak sací potrubí v jejím okolí.
--> Nefunguje termostart. Zkontrolovat kabely, vyměnit (žhavicí) svíčku termostartu.
Možná závada č. 2: Při zapojeném termostartu není slyšet bafnutí, (žhavící) svíčka termostartu je horká, rovněž tak sací potrubí v jejím okolí.
--> Chybí nafta v nádobce termostartu. Zkontrolovat hadičku z nádobky do svíčky, dolít naftu do nádobky.
Možná závada č. 3: Při startování za pomoci termostartu motor naskočí, malou chviličku běží, pak je ale slyšet, že startér točí s motorem jakoby naprázdno.
--> Do motoru nejde nafta. Odvzdušnit palivové vedení.
Možná závada č. 4, exkluzivní a záludná: Při zapojeném termostartu není slyšet bafnutí, (žhavící) svíčka termostartu je horká, rovněž tak sací potrubí v jejím okolí.
--> To se mi stalo jednou na podzim. Dobil jsem aku, dolil jsem naftu do nádržky, koupil jsem novou (žhavicí) svíčku termostartu a vyměnil. A pořád nic. Svíčka horká, ale nafta v sacím potrubí ne a ne bafnout. Už jsem z toho byl zoufalý, říkám si To není možné, tam snad nejde vzduch a proto to nehoří. Ha! Odmontoval jsem pryžové koleno od čističe vzduchu do sacího potrubí, zapojil termostart - chvilka napětí - a ozvalo se puk - BUF! - SSSSS, ze sacího potrubí vyskočil krásný čadivý žlutý plamen a motor naskočil.
--> Vysvětluji si to tak, že byl zřejmě zanesený filtr sání takovým způsobem, že při stojícím motoru chyběl v sacím potrubí kyslík, ale při běžícím motoru si motor vlivem podtlaku v sání dokázal vzduch "nacucnout" i přes zanesený filtr.
A vaše zkušenost?